Ofrendas de la as antigas divindades lusitanas
En Luyego de Somoza antigamente o ramo de Santa Mariña era unha rama de carballo da que se penduraban cerros de liño espadelado e la virxe lavada e cardada (sen fiar) (Manuel Rivero Pérez, "El canto del ramo en Luyego de Somoza: sus referentes, signos, leyes y significados", Revista de (...)
Artículo puesto en línea el 7 de mayo de 2024
A retirada dos 5.000: as tropas de Sir John Moore en Sobrado dos Monxes
Nun dos caderniños itinerarios da Biblioteca Virtual de Defensa, redactado polo militar Benito Méndez en 1812, só tres anos despois da Batalla da Coruña, dase conta do paso polo Mosteiro de Sobrado dos Monxes duns 5.000 homes do exército británico de John Moore: "a los 28 [minutos de marcha] (...)
Artículo puesto en línea el 4 de mayo de 2024
Toponimia de Soandres: copias de Bocixa, Boimir e Borreiros
No Catastro de Ensenada (ano 1750) as tres partes ou "copias" nas que se dividía Soandres aparecían nomeadas como Bocija, Guimil e Burreiros. A escrita de Bocixa coa grafía j no século XVIII, empregada por un escriba castelán, seguramente estivese a reproducir unha pronuncia nativa con gheada, (...)
Artículo puesto en línea el 4 de mayo de 2024
Suevos e Sofán
O sábado pasado tivemos a oportunidade de nos achegar a Suevos (A Baña) na compañía do profesor Fernando Alonso Romero, que nos indicou que este pobo xermánico tamén deixou a súa pegada na toponimia inglesa. O Castro de Suevos amosa a característica formación do poboamento no seu entorno. (...)
Artículo puesto en línea el 26 de abril de 2024
O carro indoeuropeo nas inscricións do suroeste
Representacións de carros nas estelas do suroeste; os dous cabalos van gravados moi esquemáticamente un a cada lado do eixo, ó corpo cunha liña e logo dúas liñas máis curtas para as patas dianteiras e outras dúas para as traseiras, as orellas adoitan ir sinaladas tamén. (C) Sebastián (...)
Artículo puesto en línea el 13 de abril de 2024
O cabalo, a roda, o carro... e os fillos: revisión da teoría da Celticidade dende o Oeste
Estela vadiniense de Tridio Alongvn (Museo de León). A estela vadiniense de Tridio Alongvm exemplifica moi ben as características da decoración que se pode atopar en moitas delas. Adoita aparecer o cabalo, decoración vexetal (espigas, hédera), e nalgún caso como este, un carro sobre dúas rodas (...)
Artículo puesto en línea el 5 de abril de 2024
Tuiverde / Toiverde e Teverga
A etimoloxía do topónimo pontés Tuiverde / Toiverde é doada, no senso de que están documentados os pasos evolutivos dende o antropónimo de orixe xermana Teodibertus (home) ou Teodiberta (muller). Segundo Ana Isabel Boullón Agrelo o nome propio é un composto de dous lexemas Teod- (gótico (...)
Artículo puesto en línea el 24 de marzo de 2024
Ergatividad-causatividad en las glosas emilianenses euskeras
Recuperamos para o blog un artigo que publicáramos no 2006 na web Celtiberia.net. Nel dábamos conta dun feito gramatical ben curioso, ata o de agora non percibido no que atinxe á categoría gramatical "voz" do euskera, que se amosa na Idade Media, a partires do que imos ver, como unha lingua (...)
Artículo puesto en línea el 19 de marzo de 2024
O rei no río: enterramentos reais nos cauces fluviais no Bronce Final
Je veux dire que l'idée de secret devait primitivement se rapporter non pas tant aux trésors ensevelis avec le chef, qu'au cadavre même du chef (Van Gennep) Imos ligar dous feitos rituais ata o de agora non relacionados. a) As inhumations sub-aquatiques que estudara o etnógrafo francés Arnold (...)
Artículo puesto en línea el 10 de marzo de 2024
A ponte de Montefurado: A Porteliña
En tódolos caderniños itinerarios de Benito Méndez (principios do século XIX) que describen as rutas que pasan polo sureste de Galicia, ten moita relevancia o túnel de Montefurado (Quiroga), concretamente pola súa utilidade como ponte para pasar o Sil. Por exemplo neste di que ó chegar a San (...)
Artículo puesto en línea el 9 de marzo de 2024
Castelo do Pico Sacro en 1812
Torre do castelo do Pico Sacro debuxada en 1812 por Benito Méndez. No caderniño itinerario o autor informábanos de que o seu estado era ruinoso, e só se conservaba o lenzo da parede norte, que se representa nesta vista. * Quen precise máis información do debuxo, que traballe un pouquiño, pois (...)
Artículo puesto en línea el 7 de marzo de 2024
A pel do xaguar
En The Shaman and the Jaguar (1975) o antropólogo Reichel-Dolmatoff describe os estadios do trance que os indíxenas de Colombia acadan mediante o emprego dun enteóxeno, o yajé. Estes estadios coinciden cos da viaxe espiritual da alma ó Alén (Paraíso) dos chamáns. Doutra banda, a devandita (...)
Artículo puesto en línea el 1ro de marzo de 2024